KANUN LEBUHRAYA (LN 165/1959)
BAHAGIAN I
SEMUA PENGGUNA LEBUHRAYA
1. Lalulintas jalanraya memerlukan kerjasama semua pengguna jalan raya bagi kelancaran dan keberkesanan operasinya.
2. Penyebab utama bagi kemalangan jalanraya yang menyebabkan kehilangan banyak nyawa, penderitaan manusia dan kerosakan kepada harta benda, ialah kegagalan pengguna jalan raya daripada pelbagai lapisan untuk berkelakuan dengan sewajarnya semasa didalam lalu lintas.
3. Kanun lebuhraya ini adalah suatu kanun kelakuan dan bukan ringkasan undang-undang lalulintas namun kegagalan mematuhi peraturan dalam kanun ini boleh menyalahi undang-undang dan boleh menyebabkan pengguna jalanraya didakwa. Ianya menekankan kepada tanggungjawab pengguna jalanraya terhadap satu sama lain.
4. Sentiasa berhemah, sentiasa berjaga-jaga dan serius. Ingatlah bahawa arak mengurangkan kewaspadaan dan sikap berhati-hati pemandu. Sentiasa serius juga penting bagi pengguna jalan raya yang lain terutamanya penunggang basikal dan pejalan kaki.
5. Hati-hati terhadap orang tua dan orang buta. Apabila pemandu nampak pejalan kaki dengan tongkat putih sedang melintas jalan dia hendaklah sentiasa memberikan laluan dan pejalan kaki yang lain hendaklah menolong orang buta itu untuk melintas dengan selamat.
6. Pemandu bagi kenderaan pembawa haiwan atau penarik kereta sorong mestilah sentiasa mematuhi peraturan-peraturan lalulintas dan sebaiknya ikut sebelah kiri jalan dan memasang lampu pada waktu malam.
7. Apabila membawa haiwan sebaiknya ikut di sebelah kanan jalan menghadap kea rah lalu lintas yang datang dari arah hadapan.
BAHAGIAN II
PEMANDUAN KERETA MOTOR
SIKAP
8. Salah satu faktor yang paling penting dalam mengurangkan kemalangan ialah sikap pemandu. Seseorang yang memandu di atas jalanraya hanya untuk memuaskan nafsu untuk memandu laju atau keinginan untuk atau keinginan untuk menunjuk-nunjuk atau untuk bertenang selepas mengalami kesedihan emosi, berpotensi untuk mengundang bahaya. Pemandu yang baik dapat memerhatikan dengan cermat akan pemandu lain terutama nya kanak-kanak atau haiwan, dapat mengagak tindakan mereka dan mengelak kemungkinan kemalangan.
BERHEMAH
9. Apabila memandu dengan berhemah tindakan anda dan contoh yang baik yang anda berikan akan mengurangkan kadar kemalangan.
10. Pemandu yang berhemah akan menunjukkan sikap bertimbang rasa kepada semu pengguna jalanraya yang lain samada pemandu, penunggang basikal atau pejalan kaki. Dia akan mengawal perasaan marahnya dan mematuhi peraturan-peraturan lalu lintas. Anda tidak boleh membenarkan kebiadaban atau kebodohan pengguna jalan raya yang lain menjejaskan adab sopan baik anda.
PERBUATAN YANG TIDAK BERHEMAH
11. Perbuatan tidak berhemah pemandu boleh dilihat bukan saja melalui pemanduan melebihi had dan memotong masuk dan keluar lalu lintas. Tindakan lain yang tergolong dalam perbuatan tidak berhemah ialah:
Kegagalan untuk memberi isyarat yang sewajarnya pada masa yang perlu;
Membunyikan hon dengan keterlaluan;
Meletakkan kereta di selekoh atau jauh dari tepi jalan;
Memegang stereng dengan sebelah tangan, sebelah tangan lagi memegang bumbung atau perempuan;
Memandu di tengah jalan raya apabila orang lain hendak memotong;
Memandu melalui Lumpur dan lopak dengan laju dan menyimbah pejalan kaki.
12. Banyak perbuatan yang tidak berhemah yang merbahaya yang sememangnya boleh dilihat sebagai jenayah yang bodoh. Contohnya :
Memandu dengan laju apabila darjah penglihatan buruk, seperti ketika hujan lebat;
Memotong di selekoh atau kaki bukit yang tersembunyi;
Secara sengaja menyilaukan lalu lintas dengan tidak merendahkan lampu besar;
Menambahkan kelajuan untuk menghalang kenderaan lain daripada memotong.
IKUT KIRI
13. Pada setiap masa kenderaan hendaklah dipandu di sebelah kiri jalan, lebih rendah kelajuan, lebih hamper ke kiri jalan.
LORONG LALU LINTAS
14. Ramai pemandu yang menyebabkan kesukaran dengan memasuki lorong yang salah di simpang jalan. Gambar rajah menunjukkan tatacara yang betul yang sepatutnya diikuti di simpang-simpang jalan, sama ada lorong lalu lintas ditanda di atas jalan atau tidak.Sekiranya anda ingin membelok ke kiri atau ke kanan, masuklah ke laluan lalu lintas yang betul sebelum anda sampai di samping dan kekalkan kedudukan anda sehinggalah anda selesai membelok. Sekiranya anda tiba di samping dan dapati bahawa anda berada di lorong yang salah, teruskan dengan lalu lintas dalam lorong yang sama dan belok ke laluan anda yang betul sebaik sahaja berpeluang.
MEMBERI ISYARAT
15. Semua pengguna jalan raya mesti tahu dan memahami isyarat
yang diberikan oleh Polis supaya pemandu boleh berhenti atau
meneruskan perjalanan dan penjalan kaki tahu bilakah selamat untuk melintas jalan di lintasan yang dikawal oleh polis.Gambar rajah berikut menunjukkan isyarat-isyarat yang biasa digunakan oleh polis semasa menjalankan tugas lalu lintas.
ISYARAT PEMANDU
16. Setiap kali anda bercadang untuk membelok, berhenti ataumemperlahankan, anda sepatutnya memberikan isyarat yang betul jika ada lalu lintas lain di sekeliling anda. Isyarat pada masa yang betul dan kekalkan isyarat untuk masa yang mencukupi bagi membolehkan pemandu lain memahami apa yang anda ingin lakukan. Isyarat tangan di berikan bukan sahaja bagi faedah lalu lintas yang datang dari arah yang sama tetapi juga lalu lintas yang datang dari arah hadapan, lalu lintas yang menunggu di tepi jalan dan penjalan kaki. Kebanyakkan kereta pada hari ini dilengkapi dengan alat untuk memberi isyarat untuk di gunakan sebagai ganti kepada isyarat tangan, tetapi pada siang hari isyarat tangan lebih mudah dilihat dan difahami.Jangan benarkan penumpang memberi isyarat tangan dan pastikan kanak-kanak tidak meletakkan tangan atau mainan yang tergantung ke luar tingkap, ini boleh disalah anggap sebagai isyarat pemandu.
LAMPU ISYARAT
17. Apabila lampu merah ditunjukkan, berhentikan kereta anda dengan tenang dan jangan melanggar garisan pejalan kaki. Bergerak hanya apabila anda nampak lampu hijau dan bukan sebelum itu.Apabila lampu kuning ditunjukkan ini bertujuan untuk melapangkan persimpangan bagi tujuan arus lalu lintas yang berikutnya. Oleh itu jika anda tidak melepasi persimpangan sebelum lampu bertukar menjadi merah, anda hendaklah berhenti. Walau apa pun anda tidak boleh sesekali melintas lampu kuning apabila anda dalam keadaan untuk berhenti sebelum melakukanya.
MEMBELOK
18. Apabila hendak membelok ke kiri atau ke kanan, pemandu mestilah sentiasa memberi laluan kepada lalu lintas yang mendatang, termasuk penjalan kaki.
Apabila membelok ke kanan di lintasan yang dikawal oleh polis, anda hendaklah bergerak ke sekeliling polis ke arah laluan lalu lintas yang betul. Sekiranya tiada polis, maka bayangkan ada polis di situ dan buat belokan seperti yang ditunjukkan dalan gambar rajah.
LINTASAN PENJALAN KAKI
19. Apabila menghampiri lintasan pejalan kaki kurangkan kelajuan anda supaya anda dapat berhenti sekiranya perlu sebelum sampai ke lintasan.
MEMOTONG
20. Peraturan am ialah memotong di sebelah kanan kenderaan di hadapan. Anda boleh, walau bagaimanapun, memotong kenderaan di sebelah kiri jika pemandu telah memberikan isyarat yang ia ingin membelok ke kanan dan bergerak hamper ke bahagian tengah jalan bagi tujuan itu, atau apabila laluan lalu lintas bergerak perlahan-perlahan sebelah menyebelah dalam laluan pada waktu kesesakan lalu lintas din mana satu laluan mungkin tidak boleh bergerak. Ini bukanlah dikira sebagai memotong dalam erti kata sebenar.
Seorang pemandu tidak boleh menukar dari suatu lorong ke lorong yang lain kecuali ia telah pastikan yang selamat baginya untuk berbuat sedemikian dan ia telah memberi isyarat yang sepatutnya.
Memotonglah pada bahagian jalan yang lurus dan tidak sekali-kali di jambatan yang berbonggol, selekoh, atau mana-mana tempat lain yang pemandangan anda tersekat. Apabila ada kenderaan yang mengikuti anda dengan dekat dan anda ingin memotong kenderaan di hadapan, berikan isyarat tentang keinginan anda untuk memotong dengan isyarat tangan, sama seperti yang anda lakukan apabila membelok ke kanan. Ini akan menunjukkan kepada pemandu yang mengikuti anda bahawa dia tidak boleh memotong anda pada ketika itu.
Sekiranya anda keluar untuk “makan angina”, atau sekiranya bagi apa-apa alas an ingin memandu dengan perlahan, perhatikan dengan penuh waspada cermin pandang anda dan pastikan berada di bahagian tepi jalan bagi membolehkan lalu lintas lain memotong dengan selamat.
21. Apabila sepanjang jalan ditanda dengan dua garisan berterusan untuk memisahkan lalu lintas yang datang dari arah yang bertentangan, dilarang memotong atau melintas garisan itu.
Apabila garisan berterusan dan garisan putus-putus digunakan, kenderaan yang bergerak di sebelah kiri garisan yang berterusan dilarang daripada memotong atau melintas garisan putus-putus, tetapi lalu lintas dari arah bertentangan boleh, dengan syarat selamat untuk berbuat demikian.
Dilarang meletak kenderaan di mana-mana bahagian jalan jika dua garisan sama ada berterusan atau putus-putus, dibiat.
JARAK IKUTAN
22. Sekiranya anda melanggar bahagian tepi kenderaan di hadapan anda itu merupakan kesalahan anda sendiri dan itu bermakna anda mengikut terlalu dekat. Anda sepatutnya membenarkan sekurang-kurangnya jarak sebuah kenderaan antara kereta anda dan kereta di hadapan bagi setiap 10 b.s.j. kelajuan anda. Oleh itu pada kelajuan 30 b.s.j. sepatutnya jaraknya ialah tiga kenderaan antara kereta anda dan kereta di hadapan.
KELAJUAN
23. seorang pemandu yang bagus akan menyesuaikan kelajuannya dengan keadaan jalan. Anda hendaklah mengurangkan kelajuan, sesuai dengan keadaan jalan supaya anda dapat berhenti semasa kecemasan tanpa tergelincir atau hilang kawalan.
Seorang pemandu yang bagus akan mengurangkan kelajuan kenderaan secara automatik apabila memasuki kawasan sesak, menghampiri sekolah atau bas yang kanak-kanak sedang bermain, menghampiri kanak-kanak yang sedang bermain, menghampiri selekoh, dahi bukit, atau apa-apa halangan lain yang boleh mengehadkan pemandangannya.
BILA PERLU BERHENTI
24. Apabila menghampiri apa-apa kenderaan kecemasa, seperti polis, kereta bomba atau ambulans, bunyi siren atau loceng, pemanduan mestilah masuk ke sebelah kiri atau kanan dan berhenti untuk memudahkan laluan kenderaan kecemasan.
25. Seorang pemandu mesti berhenti jika dengan berbuat demikian dia boleh mengelakkan kemalangan atau meskipun hanya risiko kemalangan. Selalunya pemandu melihat keadaan yang boleh menjurus kea rah berlakunya kemalangan tetapi terus berdegil dalam fikirannya bahawa dia betul, sehinggalah sudah terlambat untuk mangambil apa-apa langkah yang berkesan. Terdapat satu epitaph lama yang berbunyi:
“ Di sinilah terbaringnya badan Jonathan Gray,
Yang mati kerana mempertahankan hak lalu-lalang,
Dia hampir betul apabila terus bergerak,
Tetapi dia tetap akan mati sekiranya dia sala.”
LAMPU
26. Sebelum memandu pada waktu malam perhatikan bahawa lampu belakang dipasang dan kedua-dua lampu besar berfungsi sepenuhnya dan diradahkan. Apabila memandu dan menghampiri dekat dengan lalu lintas datang dari arah hadapan tidak merendahkan lampunya, jangan membalas dengan memasang sepenuhnya lampu anda dan menyilaukannya. Kekalkan lampu anda rendah dan kurangkan kelajuan, masuk ke arah tepi jalan yang hampir dan berhenti sekiranya perlu hingga anda dapat melihat semula ke hadapan dengan jelas. Besar kemungkinan dengan menyilaukan pemandu yang datang dari arah hadapan dia mungkin akan melanggar anda.
27. Apabila memandu di belakang kenderaan lain yang anda tidak berniat untuk memotong atau tidak boleh memotong, pastikan lampu besar anda direndahkan. Ini akan menolong pemanduan di hadapan dengan mengurangkan silau dalam cermin pandang belakangnya atau pada mana-mana permukaan yang boleh membalikkan cahaya pada keretanya.
28. Pada waktu malam jarak yang anda boleh lihat bagi halangan yang tidak dijangka di jalan yang tidak berlampu adalah terhad. Sesiapa yang memandu pada kelajuan yang tidak membolehkan berhenti dalam jarak penglihatannya, sedang memandu dengan merbahaya.
29. Lampu kenderaan yang datang dari arah hadapan akan mengurangkan jarak penglihatan dan membuatkan objek di tepi jalan tidak kelihatan sehinggalah anda berada di atasnya jika anda bergerak dengan kelajuan yang berlebihan.
30. Kenderaan meningkatkan masa tiba pemanduan dan mengganggu pertimbangannya. Seorang pemandu yang meneruskan pemanduan dalam keadaan ini mungkin akan menemui kemalangan yang buruk (walaupun dia tidak tertidur semasa memandu). Apabila anda berasa amat mengantuk anda patut berhenti untuk berehat sehinggalah anda terjaga dan sedar semula.
AM
31. Semasa memandu kenderaan bermotor ingatlah untuk kerap melihat cermin pandang belakang anda, dan apabila menghampiri Bandar yang ganjil lihat meter laju anda. Selepas beberapa waktu memandu pada kelajuan yang tinggi ia memerlukan sesuatu kesedaran dan melihat beberapa kalu meter laju anda untuk mengurangkan kelajuan kapeda 30 b.s.j.
32. Jika dua kenderaan bermotor tertemu di suatu kawasan jalan yang sempit menuruni bukit, lebih baik bagi kenderaan yang sedang menurun untuk berhenti kerana ia lebih mudah dihidupkan manakala bagi kenderaan yang menaiki bukit mungkin enjinnya akan mati jika ia berhenti dan akan mengalami kesukaran untuk dihidupkan semula.
LINTASAN KERETA API
33. Apabila menghampiri lintasan kereta api, terutamanya lintasan yang tidak dijaga , kurangkan kelajuan anda, lebih-lebih lagi di waktu malam atau dalam keadaan cuaca yang buruk. Jika anda tidak dapat melihat dengan jelas laluan kereta api, berhentikan kereta anda dan cuba lihat sama ada kereta api sedang menghampiri. Jangan bergantung kepada pendengaran bahawa kereta api sedang tiba. Ingatlah bahawa enjin diesel yang baru lebih senyap berbanding dengan enjin wap jenis lama.
HAIWAN
34. Bertimbang rasa terhadap haiwan dan orang yang menjaganya. Berhenti jika perlu untuk membolehkan lembu melints jalan atau dibawa ke sebelah oleh gembalanya. Anda mesti berhenti apabila dikehendaki untuk berbuat demikian oleh orang yang menjaga kuda. Di dalam Bandar, berwaspada terhadap anjing dan kucing . Bersiap sedia untuk berhenti jika boleh, tetapi jangan membelok dengan tiba-tiba untuk mengelakkan mereka atau anda mungkin akan menyebabkan kemalangan yang mana orang mungkin terbunuh atau tercedera.
MENYEMBUNYIKAN HON
35. Jika anda berhemah, membunyikan hon apabila memandu di Dalam Bandar sebenarnya tidak perlu. Semasa di jalan Untuk memberi amaran kepada pelente di hadapan anda Memotong pemandu di hadapan, yang mungkin tidak melihat Cermin pandang belakangnya. Di dalam kebanyakan Bandar merupakan suatu kesalahan jika anda membunyikan hon berhampiran hospital kecuaili di dalam keadaan kecemasan.
KENDERAAN BERMOTOR BERAT
36. Kenderaan besar menghalang pemandangan pemanduan kereta yang mengikuti dan menyebabkan sukar untuk memotong. Oleh itu penting bagi pemandu lori melihat cermin pandang belakang mereka dan memberi isyarat dengan segera supaya mereka dapat dipotong. Ikutlah sehampir yang mungkin di sebelah kiri jalan untuk membolehkan seberapa yang dapat kenderaan yang memotong mempunyai ruang untuk lalu.
37. Kenderaan berenjin diesel hendaklah dijaga dan memandu dengan cara mengeluarkan asap hitam, selain daripada merupakan gangguan ia juga boleh menghalang pemandangan pemandu-pemandu kenderaan yang mengikuti atau yang datang dari arah yang bertentangan.
38. Lori yang terbuka tidak direka untuk membawa penumpang, oleh itu apabila penumpang dibawa, mereka sepatutnya dikawal rapi dan diwajibkan untuk duduk. Kebanyakan penumpang lori terbunuh akibat perbuatan tidak bertanggungjawab mereka sendiri.
MELETAK KENDERAAN
39. Jangan sesekali meletak kenderaan anda di jalan yang berhampiran dengan selekoh atau simpang jalan dekat dengan dahi bukit, yang mana ia boleh melindungi lintasan pejalan kaki atau isyarat lalu lintas, di hadapan pili bomba , atau melintasi jalan masuk ke premis seseorang. Jika boleh, letak kenderaan anda jauh dari laluan.
40. Apabila anda berhenti di tepi jalan jangan membuka pintu tepi tanpa memastikan bahawa tiada lalu lintas yang mengikuti, jika tidak anda mungkin mencederakan penunggang basikal yang memotong anda atau anda sendiri tercedera disebabkan oleh kenderaan lain memotong. Jalan keluar paling selamat ialah melalui pintu yang hampir dengan pejalan kaki.
41. Apabila meletak kereta di atas bukit yang curam, pasanglah brek tangan, letakkan kenderaan dalam gear dan pusingkan tayar hadapan ke dalam kea rah bebendul jalan.
42. Jangan tinggalkan kenderaan anda tanpa lampu di atas jalan yang gelap pada waktu malam. Jika lampu anda rosak , alihkan kenderaan anda dari jalan secepat mungkin atau dapatkan lampu kecemasan untuk menunjukkan kedudukak.
43. Sebelum bergerak dari tempat meletak kereta ke dalam arus lalu lintas, lihat dan pastikan bahawa selamat untuk berbuat demikian. Tidak mencukupi dengan hanya memberikan isyarat dan terus memandu keluar tanpa mampedulikan lalu lintas lain.
MENGUNDUR
44. Sentiasa memastikan bahawa tiada kanak-kanak, haiwan atau kenderaan yang datang dari arah belakang anda, kemudian mengundur dengan perlahan. Jika anda mengalami kemalangan semasa mengundur, anda tidak boleh menyalahkan orang lain kerananya.
PENUNGGANG MOTOSIKAL
45. Penunggang motosikal hendaklah mengelakkan kelajuan yang melampau dan mencelah masuk dan keluar lalu lintas.
46. Penggunaan topi keledar disarankan.
47. Ekzos yang bising dan bunyi bising yang disebabkan oleh pemecutan yang terlalu cepat sangat menjelikkan dan tidak perlu.
KEMALANGAN
48. Jika anda terlibat dengan kemalangan yang meyebabkan kecederaan atau kerosakan, anda mesti berhenti, membantu mereka yang tercedera, berikan nama dan alamat kepada sesiapa yang memintanya, dan melaporkan kemalangan itu ke balai polis yang terdekat secepat mungkin dan dalam apa-apa hal dalam tempoh dua puluh empat jam kemalangan itu berlaku.
PENUMPUAN
49. Apabila memandu kekalkan tumpuan anda kepada jalan raya di hadapan kecuali, tentunya, apabila memandang sepintas lalu cermin pandang belakang dan peralatan-peralatan. Jangan toleh kepala anda untuk bercakap dengan penumpang atau untuk menyalakan rokok. Kanak-kanak tidak boleh dibenarkan mengganggu pemandu dan ibu bapa patut melatih mereka supaya tidak berbuat demikian. Dengan memastikan mata melihat jarak yang berpatutan jalan di hadapan pemandu yang bagus dapat melihat yang kemalangan mungkin berlaku dan mengambil langkah untuk mengelakkan daripada terlibat.
50. Perhatikan cermin pandang belakang, kereta di hadapan, dan juga kereta di hadapan kereta itu. Berhti-hati juga terhadap pergerakan di kedua-dua belah jalan di hadapan, terutamanya apabila menghampiri sekolah, panggung wayng, persimpangan jalan dan lain-lain.
LAYAK DIPANDU DI JALAN RAYA
51. Jaga kenderaa anda supaya ia layak dipandu di jalan raya. Kebanyakan kemalangan disebabkan oleh kegagalan mekanikal yang boleh dielakkan jika pemandu memberikan perhatian kepada perkara-perkara berikut:
Tayar … pastikan tekanan tayar betul . Tayar yang telah haus
hendaklah ditukar. Ingatlah bahawa tayar yang licin
akan tergelincir apabila anda menekan brek dengan
kuat semasa kecemasan sama ada jalan basah atau
kering.
Brek … Periksalah brek anda selalu , terutamanya brek
Hidraulik. Sekiranya ada sedikit kebocoran minyak,
Yang menandakan bahawa kerosakan yang serius
Sedang berlaku. Ingatlah bahawa apabila anda memandu pada kelajuan 30 b.s.j dengan brek anda
dalam keadaan yang sangat baik, ia akan membawa anda lebih kurang 75 kaki untuk membuat pemberhentian kecemasan di atas jalan yang elok. Jika brek anda berada dalam keadaan yang tidak baik,walau bagaimanapun, anda mungkin akan pergi jauh sebelum anda dapat berhenti, yang mungkin akan menyebabkan keadaan yang serius sekiranya seorang anak kecil berlari di hadapan kereta anda dengan jarak tambahan ini.
Stereng … Amat penting supaya peamasangan stereng kereta anda diperiksa selalu dan dijaga supaya berada dalam keadaan baik. Kereta yang merayau-rayau di atas jalan disebabkan oleh stereng yang rosak adalah merbahaya seperti kereta yang dipandu oleh pemandu yang mabuk.
Lampu … Periksa semua lampu anda termasuk lampu bagi
Meletak kereta dan lampu isyarat.
Lampu signal.. Pastikan alat pemberi isyarat berada dalam keadaan baik dengan memeriksanya selalu .Lampu memancar yang tidak boleh memancarkan cahaya atau isyarat tangan yang dikeluarkan apabila sepatutnya dijatuhkan atau dinaikan apabila sepatutnya dijatuhkan atau dikehendaki merupakan suatu tanggungjawab dan boleh meyebabkan anda terlibat dengan kemalangan.
BAHAGIAN III
PENUNGGANG BASIKAL
52. Sentiasa menunggang di tepi sebelah kiri jalan dan benarkan lalu lintas lain memotong anda denagan selamat. Ikut laluan lurus dan elakkan membelok dengan tiba-tiba.
53. Tungganglah dalam satu dereta . Anda tidak akan menunggang di tengah jalan jika anda menunggang seorang diri kerana bahaya kemungkinan dailnggar oleh lalu lintas yang lain, tetapi bahaya ini akan meningkat jika ada penunggang yang lain menunggang di sebelah anda dan dengan berbuat demikian menghalang pergerakan anda.
54. Jangan membelok masuk dan keluar antara kenderaan lain didalam lalu lintas. Apabila lalu lintas tidak bergerak, kekal di tempat anda dan jangan cuba untuk pergi ke hadapan semua kenderaan lain dengan mencelah masuk dan keluar di kawasan yang sempit antara mereka.
55. Kekalkan jarak yang selamat di belakang kenderaan yang bergerak. Lalu lintas yang berhenti dengan tiba-tiba akan memberi peluang kepada anda untuk mengelak pelanggaran jika anda menunggang terlalu dekat dengan kenderaan hadapan.
56. Tegaknya kepala anda: Tabiat merendahkan kepala boleh mengurangkan ringtangan angina, tetapi didalam lalu lintas ia mungkin boleh mengakibatkan keretakan tengkorak.
57. Apabila melintas kereta yang ditinggalkan, berhati-hati terhadap penumpang yang mungkin membuka pintu kererta. Biarkan jarak keselamatan yang sewajarnya apabila melintasi.
58. Jika bukit terlalu curam yang menyebabkan anda terhuyung-hayang ke kiri dan ke kanan sebelum anda sampai ke puncak, turun dan berjalan. Semasa menurun bukit pastikan kelajuan anda terkawal. Jika anda bergerak terlalu laju anda akan dapati sukar untuk berhenti dengan segera semasa kecemasan.
59. Pastikan kedua-dua tangan memeganghendal. Jangan menunjuk-nunjuk dengan memasukkan tangan ke dalam poket atau kaki anda di atas hendal.Beri isyarat tangan pada waktu yang sepatutnya tapi letak tangan kembali ke atas hendal sebelum anda membuat belokan.
60. Jangan membawa bungkusan di dalam tangan; pasang tempat membawa barang pada basikal anda jika anda perlu membawa bungkusan atau buku. Semasa musim hujan anda mungkin tidak boleh membawa payung. Anda tidak boleh mengawal basikal dan menggunakan brek, loceng dan lain-lain,jika anda hanya ada sebelah tangan yang bebas untuk digunakan.
61. Anda tidak boleh mambawa penumpang. Seorang penumpang yang duduk di atas palang mengalang pergerakan basikal dan ianya merupakan satu kesalahan.
62. Jangan memegang belakang atau tepi kenderaan bermotor kerana dengan berbuat demikian banyak bahaya yang mungkin terjadi dan risiko ini tidak berbaloi.
63. Pada waktu malam pastikan lampu anda berada dalam keadaan baik.Lampu hadapan anda hendaklah menunjukkan cahaya putih sahaja. Di bahagian tepi, anda mesti memasang lampu merah atau pembalikcahaya.Cat madgad anda dengan warna putih dan pastikan ia bersih-ia boleh menyelamatkan anda daripada dilanggar oleh kenderaan yang memotong.Jika anda selalu menunggang di waktu malam pakialah baju atau kot putih.Ini boleh menolong pemandu kenderaan lain dan pejalan kaki nampak anda dengan lebih jelas.
64. Periksa lampu, brek,tayar, rantai dan ketinggian hendal dan tempat duduk. Jika anda tidak boleh mencecah tanah dengan kaki anda di mana-mana belah basikal apabila ia berada dalam keadaan tidak bergerak, maka tempat duduk itu terlalu tinggi dan anda tidak ada kawalan sepenuhnya apabila berhenti dengan tiba-tiba semasa kecemasan.
65. Sentiasa patuhi undang-undang dan patuhi semua kaedah dan peraturan lalu lintas. Jangan sesekali tidak mempedulikan isyarat jalan. Isyarat ada bagi keselamatan dan tunjuk arah anda dan juga pemandu-pemandu kenderaan bermotor yanglain.
66. Selalu gunakan laluan yang paling selamat dan jauhi lalu lintas yang severapa yang boleh.
67. Jika anda bercadang untuk membelok ke kanan, pastikan tiada lalu lintas yang laju sedang memotong anda, berikan isyarat tangan dan pandulah supaya bila anda sampai ke persimpangan anda akan berada di bahagian tengah jalan; sempurnakan belokan anda seperti yang ditunjukkan oleh gambar rajah, tapi ingat untuk memerhatikan lalu lintas yang datang dari arah X.
68. Semasa di simpang yang sibuk cara yang terbaik dan paling selamat untuk membuat belokan ke kanan ialah dengan mengikut di sebelah paling kiri dan tungganglah terus melintasi jalan yang anda sedang berada ke sudut seberang sana (dari A ke B dalam gambar rajah; kemudian turun dan tunggu di B, teruskan dengan melintasi C hanya apabila lampu isyarat atau amggota polis memberhentikan lalulintas di jalan itu. Mana – mana penunggang yang tidak mahir mestilah mengikuti tatacara ini apabila membelok ke kanan di mana – mana persimpangan yang sibuk sama ada dikawal oleh lampu isyarat atau anggota polis atau tidak.
BAHAGIAN IV
PEJALAN KAKI
69. Anda tidak boleh melintas jalan dalam lingkungan 200 ela daripada lintasan pejalan kaki, jabatan pejalan kaki atau jalan bawah. Tempat yang betul untuk melintas jalan ialah di persimpangan atau lintasan pejalan kaki yang bertanda. Berfaedah jika anda berjalan jauh sedikit untuk melintas di tempat-tempat ini daripada mengambil risiko kematian atau kecenderaan dengan cuba untuk melintas di tempat lain di tengah-tengah kesesakan lalu lintas. Sentiasa melintas jalan mengikut laluan yang paling dekat yang boleh, iaitu dari sebelah yang lain.
70. Jika anda perlu berjalan yang tidak berlampu pada waktu malam, sentiasalah memakai atau membawa sesuatu yang berwarna putih. Jika anda tiada barang lain untuk dibawa, sapu tangan yang anda bawa atau surat khabar yang dilipat sekalipun boleh membuat anda lebih kelihatan kepada pemandu kereta.
71. Sesuatu kesilapan biasa untuk berfikir bahawa anda dapat melihat cahaya lampu kereta, oleh itu pemandu juga dapat melihat anda. Jarak pemandu dapat melihat anda sangat terhad dan semakin kurang jika pakaian anda semuanya berwarna gelap. Pada waktu malam amat penting untuk berjalan mengadap lalu lintas dan bukan dengan belakang anda mengadap kea rah lalu lintas.
72. Turun daripada bas boleh jadi merbahaya tetapi anda boleh membuatnya lebih selamat dengan sentiasa menunggu sehingga bas telah berhenti sepenuhnya dan berhenti terus di laluan jalan kaki yang terdekat. Jika anda ingin melintas jalan selepas turun, tunggu hingga bas telah bergerak dan anda dapat melihat lalu lintas yang datang daripada kedua-dua arah sebelum cuba berbuat demikian.
73. Sebelum anda mengambil risiko melintas jalan di hadapan kenderaan bermotor yang sedang menghampiri ingatlah bahawa walaupun anda boleh berhenti di dalam kawasan yang luasnya bahawa walaupun anda boleh berhenti di dalam kawasan yang luasnya seela, kenderaan bermotor memerlukan jarak yang agak besar untuk pemanduan bertindak dan mengendalikan breknya. Kereta yang bergerak pada kelajuan 60 b.s.j. memerlukan jarak yang lebih kurang 300 kaki untuk ia berhenti, dan jika jalan basah, ia memerlukan kawasan lebih panjang.
74. Pada musim hujan jangan terburu-buru melintas jalan denga menundukkan kepala atau dengan payung yang menghadang pandangan anda.
75. Ajarlah kanak-kanak untuk berjalan dengan selamat dengan memastikan sebelum melintas jalan, mereka sentiasa membuat latihan yang betul, iaitu “tengok kanan, tengok kiri, kemudian tengok kanan lagi, dan jika jalan telah kosong, segera berjalan”. Amalkan membuat latihan yang sama untuk diri anda sendiri juga.
76. Semua di lintasan yang dikawal oleh lampu isyarat, tunggu di kaki jalan sehingga anda benar-benar dapat melihat lalu lintas di hadapan anda yang anda ingin melintas telah berhenti.
77. Jangan mengikut pejalan kaki yang lain tanpa anda sendiri memastikan keselamatannya sebelum berbuat demikian. Anda mungkin mengikut pejalan kaki sembarangan yang akan membawa anda semua ke atas jalan seperti sekumpulan kambing biri-biri. Walaupun semasa melintas jalan di lintasan pejalan kaki, anda sepatutnya sentiasa berwaspada terhadap kereta yang membelok di selekoh atau dipandu dengan sambil lewa.
78. Jangan melangkah ke lintasan pejalan kaki sehingga anda melihat ruang yang munasabah dalam lalu lintas. Jika anda terburu-buru melintas tanpa membenarkan pemandu melihat tujuan anda pada waktu yang sepatutnya atau apabila kenderaan terlalu dekat dengan lintasan bagi membolehkannya berhenti, anda berkemungkinan mengundang ajal anda sendiri.
79. Ingatlah pada waktu malam melainkan lintasan pejalan kaki dipasang dengan lampu sorot, ia mungkin tidak kelihatan dengan jelas, terutamanya ketika hujan, tandanya mungkin tidak kelihatan dengan jelas, terutamanya ketika hujan, tandanya mungkin tidak begitu jelas kepada pemandu yang menghampiri.
80. Jika tiada lorong jalan kaki dan anda terpaksa berjalan di sepanjang jalan, maka ikut seberapa yang dapat hampir dengan tepi jalan dan sentiasa berjalan di sebelah kanan jalan. Ini membolehkan anda melihat lalu lintas yang datang sepenuhnya dan jika perlu melangkah keluar daripada jalan untuk mengelakkan bahaya.
81. Apabila berjalan di lorong pejalan kaki atau laluan jalan kaki yang sama dengan arah lalu lintas, berjalan di sebelah dalam lorong bagi tujuan yang sa; jika anda berjalan di sebelah dalam lorong bagi tujuan yang sama; jika anda berjalan di luar dan melangkah di hadapan kenderaan yang datang daripada arah belakang anda. Pedoman yang penting ialah “sentiasa menghadap lalu lintas yang datang”.
82. Jangan berdiri dan berbual dalam kumpulan di lorong jalan kaki yang sibuk; walaupun ini tidak menyebabkan pejalan kaki yang lain terpaksa berjalan di atas jalan, tindakan ini menahan mereka dengan tidak sepenuhnya dan tidak besopan santun.
BAHAGIAN V
ISYARAT LALU LINTAS
83. Paling utama dan oenting ialah anda belajar maksud isyarat lalu lintas, kerana semua pengguna jalan raya dikehendaki mematuhinya. Anda akan melihatnya semula jika anda melancong ke luar Negara, kerana kebanyakannya sekarang ini diiktiraf di peringkat antarabangsa. Sebahagian daripada tanda yang ada tidak ditunjukkan disini, tetapi isyarat-isyarat itu akan ditukar dari semasa oleh isyarat yang dibuat semula di bawah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
kat sini may be blh tambah tips-tips utk pemandu perjalanan jauh....in put yg penting dan berguna...
ReplyDelete